LIITY 6-MR-POSTITUSLISTALLE

Pysy ajanhermolla ja aallon harjalla - saat tiedotteet ja kilpailukutsut suoraan omaan sähköpostiisi.

LÄHETÄ

Liian kovaa keliä ja peliä Helsingin Regatassa

Helsingin Regattaan oli ilmoittautunut ilahduttavasti 18 kuutosta. Lähtölinjalle saatiin 17 venettä. Sama määrä kuin RRegatassa. Hieno alku kaudelle. Lauantaina oli mitä hienoin sää - tähän asti paras purjehdussää tänä vuonna.

Haasteet alkoivat sunnuntaina. Kovaa tuulta ja sadetta oli odotettavissa. Säätiedotus piti kutinsa. Huono sää, nouseva kova tuuli ja kasvava terävä aallokko tekivät olosuhteet kuutosille todella haastaviksi. Sunnuntain lähdössä vain neljä venettä pääsi maaliin. Kokonaista yhdeksän venettä sai DNF:n. Tämä ei tietenkään voi olla oikein. Meidän pitää vuosikokouksessa päättää, mitä haluamme tehdä nykyiselle tuulirajalle (12 m/s jatkuvaa tuulta). Pitäisikö meidän laskea sitä vai ottaa mukaan jonkinlainen "aaltokerroin". Sunnuntaina lähdössä tuuli oli alle 12m/s, mutta se oli nousevaa. Lisäksi Isosaaren pään matalikko nosti aallokon tosi teräväksi. Keli oli liian kovaa klassikoille. Keskustelua voitaisiin käydä jo ennen vuosikokousta vaikka liiton Facebook sivuilla.

Turvallisuus

Sekä lauantaina että sunnuntaina oli liikaa "tapahtumia" - kolareita ja pahoja läheltä piti tilanteita. MM-vuonna 2011 meillä oli turvallisuusmielessä katastrofaalinen alkukesä. Nyt tilanne alkaa muistuttaa paljon samaa, vaikka rehellisyyden nimissä pitää sanoa, että eivät kaudet 2012 ja 2013 olleet kolareiden osalta mitään hyviä vuosia.

Kaikki lähtee tähystyksestä. Sekä styyran että paaran veneiden pitää jatkuvasti tähystää kaikkiin suuntiin. Helposti ajatellaan, että paaran veneet ovat väistämisvelvollisia ja sen takia styyran puolen veneet voivat ajella kuin Lontoon sumussa. Toinen turvallisuuteen suoraan vaikuttava asia on turvamarginaalit. Lähdöt ovat luku sinänsä, mutta pienemmät turvavälit ovat tulleet valitettavasti "arjeksi" myös kohtaamistilanteissa ja ensimmäisellä ylämerkillä. Tämä on kilpapurjehdusta, mutta jokainen voi ottaa sijan parin menetyksen silloin tällöin eikä tarpeettomasti nosta kolaririskiä. Pitkässä juoksussa pienemmällä aggressiotasolla me kaikki voittamme.

Tulostaulukossa ykkösenä on Sara af Hangö, kakkosen Alibaba II, kolmantena Mariana ja neljäntenä Off Course.

Onnea voittajille!

Täydellinen tuloslista https://helsinkiregatta.appspot.com/download?blob-key=AMIfv95idExKlWf-0DfUWqEE41ngDsSTlMDszJ9V3G_r5FbUohdKACYuewUhoaWHiUGtqiOfhg9E-wfGqN2v3Lt1O6S6Vr4AOM3guyYd3TXDYshWJUUImnBsR3j7FeVh_ywxuaxyTdFMLkQ2OGsRnvDCAxl_VjpaARs7oAzKmigwTRM8D0oQ1i8

6mr 30.6.2014

Siirry sivun alkuun
UUSIMMAT KUVAT
 

Ranking 2017

2017 Vene Total
1 May Be VI 82
2 Sara af Hango 77
3 Djinn 62
4 Antje 55
5 Astrée III 52
7 Off Course 50
6 Wire 49
8 Fridolin 38
9 Jolanda 38
10 May Be IV 36
11 Mariana 32
12 Boreé II 30
13 Ara 25
14 Victoria 24
15 Joy 18
16 Elinore 12
17 Silène III 8
18 Raili 8
19 Marianne 7
20 Toy 7
21 Arneta 4
22 Fandango 2
23 Puckie 1

Katso kaikki

 

SPONSORED BY