LIITY 6-MR-POSTITUSLISTALLE

Pysy ajanhermolla ja aallon harjalla - saat tiedotteet ja kilpailukutsut suoraan omaan sähköpostiisi.

LÄHETÄ

Liian kovaa keliä ja peliä Helsingin Regatassa

Helsingin Regattaan oli ilmoittautunut ilahduttavasti 18 kuutosta. Lähtölinjalle saatiin 17 venettä. Sama määrä kuin RRegatassa. Hieno alku kaudelle. Lauantaina oli mitä hienoin sää - tähän asti paras purjehdussää tänä vuonna.

Haasteet alkoivat sunnuntaina. Kovaa tuulta ja sadetta oli odotettavissa. Säätiedotus piti kutinsa. Huono sää, nouseva kova tuuli ja kasvava terävä aallokko tekivät olosuhteet kuutosille todella haastaviksi. Sunnuntain lähdössä vain neljä venettä pääsi maaliin. Kokonaista yhdeksän venettä sai DNF:n. Tämä ei tietenkään voi olla oikein. Meidän pitää vuosikokouksessa päättää, mitä haluamme tehdä nykyiselle tuulirajalle (12 m/s jatkuvaa tuulta). Pitäisikö meidän laskea sitä vai ottaa mukaan jonkinlainen "aaltokerroin". Sunnuntaina lähdössä tuuli oli alle 12m/s, mutta se oli nousevaa. Lisäksi Isosaaren pään matalikko nosti aallokon tosi teräväksi. Keli oli liian kovaa klassikoille. Keskustelua voitaisiin käydä jo ennen vuosikokousta vaikka liiton Facebook sivuilla.

Turvallisuus

Sekä lauantaina että sunnuntaina oli liikaa "tapahtumia" - kolareita ja pahoja läheltä piti tilanteita. MM-vuonna 2011 meillä oli turvallisuusmielessä katastrofaalinen alkukesä. Nyt tilanne alkaa muistuttaa paljon samaa, vaikka rehellisyyden nimissä pitää sanoa, että eivät kaudet 2012 ja 2013 olleet kolareiden osalta mitään hyviä vuosia.

Kaikki lähtee tähystyksestä. Sekä styyran että paaran veneiden pitää jatkuvasti tähystää kaikkiin suuntiin. Helposti ajatellaan, että paaran veneet ovat väistämisvelvollisia ja sen takia styyran puolen veneet voivat ajella kuin Lontoon sumussa. Toinen turvallisuuteen suoraan vaikuttava asia on turvamarginaalit. Lähdöt ovat luku sinänsä, mutta pienemmät turvavälit ovat tulleet valitettavasti "arjeksi" myös kohtaamistilanteissa ja ensimmäisellä ylämerkillä. Tämä on kilpapurjehdusta, mutta jokainen voi ottaa sijan parin menetyksen silloin tällöin eikä tarpeettomasti nosta kolaririskiä. Pitkässä juoksussa pienemmällä aggressiotasolla me kaikki voittamme.

Tulostaulukossa ykkösenä on Sara af Hangö, kakkosen Alibaba II, kolmantena Mariana ja neljäntenä Off Course.

Onnea voittajille!

Täydellinen tuloslista https://helsinkiregatta.appspot.com/download?blob-key=AMIfv95idExKlWf-0DfUWqEE41ngDsSTlMDszJ9V3G_r5FbUohdKACYuewUhoaWHiUGtqiOfhg9E-wfGqN2v3Lt1O6S6Vr4AOM3guyYd3TXDYshWJUUImnBsR3j7FeVh_ywxuaxyTdFMLkQ2OGsRnvDCAxl_VjpaARs7oAzKmigwTRM8D0oQ1i8

6mr 30.6.2014

Siirry sivun alkuun
UUSIMMAT KUVAT
 

Ranking 2018 - final

F46Astree III124
FIN 49Sara af Hangö85
FIN 51May Be VI71
FIN 60Off Course64
FIN 43Wire64
FIN 77Antje49
FIN 67Djinn43
FIN 63Borée II37
FIN 72ARA36
FIN 39Jolanda33
FIN 38Mariana24
FIN 76Victoria18
FIN 23Merenneito17
FIN 61Silene9
FIN 44TOY9
L35Ellinore7
FIN 30Raili6
S 2May Be IV5
FIN 17Arneta4
FIN 74Lisbeth3
FIN 64Emzia3
FIN 40Fandango2
FIN 19Puckie1

Katso kaikki

 

SPONSORED BY