Saint Yacht -varustamon Fridolin, FIN-12 on klassinen kilpapurjevene. Fridolinin nykyiset omistajat, Johan Gärkman ja Peter Åstrand, sekä veneen miehistö osallistuvat aktiivisesti kansallisiin ja kansainvälisiin purjehduskilpailuihin.

Fridolin valmistui vuonna 1930 kilpaveneeksi ruotsalaisen Tore Holmin suunnittelemana ja se ostettiin Suomeen vuonna 1933. Aikakautensa alussa Fridolin toimi kilpaveneenä ja siirrettiin matkaveneeksi 1930-luvun puolivälissä ja se palasi 1980-luvulla aktiivisesti kilpailemaan. Vuosikymmenten aikana Fridoliniin tehtiin muutamia muodonmuutoksia, joista suurin toteuti vuonna 2001: se uudistettiin nykyaikaisemmaksi ja kilpailukykyisemmäksi kilpaveneeksi.

Fridolin, FIN-12 saavutti kultamitallin vuoden 2013 MM-kisoissa, Flensburgissa Saksassa. Tätä ennen sen kilpauran merkittäviin suorituksiin kuuluvat Yhdysvaltojen Newportissa 2009 järjestetyissä MM-kisoissa hopeamitalli ja pronssimitali vuoden 2005 MM-kisoissa Ruotsissa sekä vuonna 2012 siellä purjehdittu EM-pronssimitalli. Fridolinin nykyiseen miehistöön kuuluvat Peter Åstrand (trimmeri-omistaja), Johan Gärkman (ison purjeen trimmaaja-omistaja), Peter Tenström (keulakansi-gasti), Henrik Lundberg (ruorimies) ja Tom Borenius (taktikko-trimmaaja).

FRIDOLININ MONIVAIHEINEN HISTORIA

Fridolinin kilpavenekausi alkoi syksyllä vuonna 1929, jolloin kuuluisa ruotsalainen purjehtija Sven Salén tilasi venesuunnittelija Tore Holmilta uuden 6mR-luokan veneen. Sen rakentaminen käynnistyi talvella 1929-1930 Holmin perheen omistamalla telakalla Gamlebyssä Smoolannissa. Vene valmistui keväällä 1930, ja Salén siirsi veneen omistuksen ystävälleen ja liikekumppanilleen Carl Matthiessenille. Pohjoismaissa Matthiessen tunnettiin "banaanikuninkaana" toimiessaan johtajana Banankompaniet-yhtiössä, joka kuljetti laivalla tuotteita Etelä-Amerikasta Pohjoismaihin. Uusi vene nimettiin Fridoliniksi ja se rekisteröitiin purjehdusseura Kungliga Svenska Segel Selskapetiin (KSSS). Vuonna 1930 Fridolin purjehti ensimmäisen kilpailunsa KSSS:n helluntairegatassa sijoittuen kolmanneksi. Alkuvuosien paras kilpailumenestys oli vuonna 1932 Sandhamin regatassa, jolloin Fridolin saavutti kolmannen sijan.

FRIDOLIN OSTETTIIN SUOMEEN

Laivanvarustaja Curt Mattson osti Fridolinin Suomeen vuonna 1933. Alus rekisteröitiin NJK:n rekisteriin ja se sai purjetunnuksen L-12. Curt Mattson vietti lapsuutensa Maarianhaminassa ja hän oli sekä innokas että taitava ruorimies. Hän osallistui aktiivisesti ja menestyksekkäästi kilpailuihin niin kotimaassa kuin ulkomailla purjehtien mm. Sandhamnissa, Kielissä ja Torbayssa. Hänestä tuli kansaivälisessä lehdistössä aikansa lengenda Torbayn purjehduskilpailussa. Media kysui häneltä miten kuutosella luovitaan Lontoosta Torbayhin, Mattson totesi: "Ensin suoraan kohti Ranskaa ja kun ranta tulee vastaan, tehdään käännös kohti Torbayta". Vuonna 1934 Purjehtijaliitto valitsi Fridolinin vuoden parhaaksi kuutoseksi.

FRIDOLIN MATKAVENEENÄ

Vuonna 1935 Curt Mattson tilasi Tore Holmilta uuden kuutosen (LYN L-37) ja myi Fridolinin helsinkiläisille Bertel Liljequistille ja Åke af Forsellesille. Silloisen suuntauksen mukaisesti Fridolin ruffattiin, jotta saatiin kajuutta ja vene soveltuisivat paremmin retkipurjehdukseen. Muutoksen jälkeen Fridolin kilpaili ruffatussa luokassa. Omassa luokassaan "Skandinaviska ruffade klassen" Fridolin oli ylivoimainen voittaen mm. NJK:n, Hangon ja Sandhamnin regatat. Tuolloin ruffatut kuutoset saivat uuden tehtävän toimimalla matkaveneinä, ja se on mahdollistanut moneen veneen säilymisen vuosikymmenien ajan.

Sotavuosina Fridolin koki kovan kohtalon. Suomen puolustusvoimat takavarikoi sen alkuperäisen lyijykölin ja näin osa veneen sielua haudattiin ammuksina Karjalan kannakselle. Lyijykölin tilalle rakennettiin kömpelö valurautainen painoköli. Fridolin haaksirikkoutui sotavuosien purjehduksilla Espoon vesillä vuonna 1944, kun sen masto katkesi. Hätäsignaalin nähnyt saksalainen sukellusvene kieltäytyi auttamasta, vene ajautui Bredskärin rantakallioille ja miehistö onnistui pelastautumaan ilman henkilövahinkoja. Tapahtumasta kertoi Frisk Bris numerossa 7/1944. Tämän jälkeen Fridolin purjehti Suomenlahdella eri omistajien navigoimana retki- ja matkapurjehduksia eikä aktiivisesti osallistunut kilpailutoimintaan. Purjehdusretket suuntautuivat Helsingistä lähinnä läntiselle Suomenlahdelle. Kuvamateriaalia Fridolinin purjehduksista löytyy niin Helsingin, Hangon kuin Nauvonkin vesiltä.

PALUU KILPAILEMAAN

Vuonna 1980 ahvenanmaalainen Richard Lundberg osti Fridolinin ja rekisteröi sen MSF:n rekisteriin. Fridolin oli vuosien mittaan rapistunut ja Lundberg käynnistikin laajan kunnostusprojektin. Kunnostuksessa veneestä poistettiin ruffi ja lisäksi kaaret sekä vedenalaiset kylkilaudat vaihdettiin. Vene varustettiin retkikäyttöön "kaikilla mukavuuksilla". Veneen riki uusittiin ja kansi rakennettiin uudestaan tiikistä. Fridolin kilpaili aktiivisesti Maarianhaminassa1980-luvulla.

Vuonna 1988 Timo Koljonen hankki veneen omistukseensa rekisteröiden sen takaisin NJK-purjehdusseuraan, jonka jälkeen Fridolin osallistui säännöllisesti kilpailuihin ja se nähtiin usein vieraana Helsingin, Hangon sekä Maarianhaminan satamissa. Samalla Fridolinin nykyinen miehistö alkoi muodostua: vuodesta 1988 Peter Tenström on toiminut keulagastina ja allround-jäsenenä, Henri Lundberg kipparoi venettä ensimmäisen kerran MSF:n regatassa vuonna 1990 ja Peter Åstrand purjehti veneen miehistössä ensimmäisen kilpailun Kotkan regatassa vuonna 1992. Fridolin osallistui 1990-luvulla kesän merkittävimpiin purjehdustapahtumiin Helsingin, Hangon, Maarianhaminan, Sandhamnin ja Kotkan vesillä.

TEAM FRIDOLIN

Peter Åstrandista tuli veneen toinen omistaja vuonna 2001 Timo Koljosen rinnalle ja samalla Fridolinin kunnostettiin entistä kilpailukykyisemmäksi. Veneen ylimääräinen retkikalustus purettiin ja raskas kansi korvattiin uudella. Lisäksi kannen layout suunniteltiin uudestaan, kaaria ja tukirakenteita sekä vahvistettiin että uusittiin. Tärkein uudistus oli valurautaisen painokölin korvaus alkuperäistä vastaavalla lyijykölillä. Fridolinin kunnostustyöt suoritettiin Kotkan Puuvenekeskuksessa Allu Savolaisen ja Juha Suorsan johdolla. Suunnittelussa suurena apuna oli venesuunnittelija Kamu Stråhlman. Kunnostuksen aikana veneestä poistui 400 kiloa ylimääräistä painoa ja lyijykölin ansiosta painopistettä pystyttiin siirtämään alemmaksi.

Uudistusten johdosta Fridolinin ensimmäinen kausi oli menestys veneen voittaessa Pohjoismaiden mestaruuden Maarianhaminassa vuonna 2003. Tällöin ensimmäisen kerran purjehti yhdessä veneen silloinen miehistö, johon kuuluivat Tom Borenius, Henrik Lundberg, Timo Koljonen, Peter Tenström ja Peter Åstrand. Vuoden 2005 luokkansa maailmanmestaruuskisoissa, kansainvälisesti kovassa kilpailussa Ruotsissa, Fridolin sai pronssia.

Kesällä 2009, ennen Newportin MM-kisoja, veneen pitkäaikainen omistaja Timo Koljonen myi osuutensa Johan Gärkmanille. Näin muodostui nykyinen Team Fridolin, joka purjehti vuonna 2009 Newportissa MM-hopeaa ja MM-kultaa vuonna 2013 Flensburgissa.

Fridolin on purjehtinut useissa kansallisissa purjehduskilpailuissa. SM-hopeaa se on purjetinut vuonna 2011 Hangossa ja 2013 NJK:lla sekä vuonna 2015 purjehtien ansaittuun voittoon Airistolla SM-ragatassa. Vuonna 2017 Fridolin purhjehti 1.sijalle Hangon Regatassa.

KAUSI 2017

Mittavilla kunnostuksilla ja satsauksilla Fridolinia on valmistettu kisaamaan tuleviin kausiin. Kunnostukset on teetetty Kotkan Puuvenekeskuksessa ja vene on saanut myös uuden alumiinisen maston osallistessaan kauden MM-purjehdukseen Vancouverissa syyskuussa 2017. Fridolinia on varusteltu myös uusilla 3Di-purjeilla.

Siirry sivun alkuun

FIN-12 Fridolin

Seura NJK
Rakennusvuosi 1930
Suunnittelija Tore Holm
Veistämö Holms Yachtvarv, Gamleby
Ensimmäinen omistaja
Carl Matthiessen, KSSS

Pituus11.53
Leveys1.85
Vesilinja7.12
Paino3900
Purjepinta-ala41.7

Omistajat Johan Gärkman & Peter Åstrand / peter.astrand@dlc.fi

FIN-12 KUVAT
 

Ranking 2017 - final

2017 Vene Total
1 Fridolin 92
2 May Be VI 82
3 Sara af Hango 77
4 Djinn 62
5 Antje 55
6 AstreeIII 52
7 Off Course 50
8 Wire 49
9 Jolanda 38
10 May Be IV 36
11 Mariana 32
12 Boreé II 30
13 Ara 25
14 Victoria 24
15 Joy 18
16 Elinore 12
17 Silène III 8
18 Raili 8
19 Marianne 7
20 Toy 7
21 Arneta 4
22 Fandango 2
23 Puckie 1

Katso kaikki