AKTUELLT.

Jolanda har övervintrat 2014-2015 på Jouko Lindgrens varv i Helsingfors. Inga större arbeten har planerats. Hon kommer dock att få en logg vilket vi längtat efter under flere säsonger. För övrigt är det närmast målnings- och lackeringsarbeten som utförs.

Vår målsättning är att delta i samtliga ranking tävlingar under sommaren.

Jolanda har sedan hösten 2011 övervintrat på Ekenäs Båtvarv.

Där har hon under ledning av Peter Granström renoverats. Skrovet har notlimmats. Hon har försetts med ett nytt däck i Oregon Pine och akterspegel i Mahogany. Layouten har ändrats från en tredelad sittbrunn till två. Alla däcksvinschar är nya Andersen selftail. De flesta beslagen är förnyade jämte linorna under däck.

Smärre justeringar har gjorts under vintern 2012-2013. Sittbrunnen avrundas med teaklist. Rorsman förses med ny rorkult och bänk i sittbrunn. Den ljusgröna vattenlinjen och den vita bottenfärgen målas i år mörk- och ljusblå.

Jolanda deltar sommaren 2013 i alla inhemska ranking tävlingar. Ägarkonsortiet ser fram emot hårda träningsduster på Kronikan med, Jolandas 2011 års VM rorsman Kenneth Palmgren & co´s nya projekt, Lisbeth V.

Det som fortfarande består är Jolanda Teamets odödliga slogan: " Our strategy, is to have a strategy".

A SHORT HISTORY OF JOLANDA.
Harry Wahl drew Jolanda as his second Six Metre project after the L-1 Aglaja. Jolanda participated in the NJK regatta 1936 with no great success. She only had foresail when most of the other participating Sixes had genoas. She had taken over the mast from Habanera, which had burnt down. Harry Wahl, who sailed her, was already an old man, he died in 1940. During the war Jolanda got splinters in her hull after a bombing attack and the mast was destroyed at the same time.

Jolanda got a new home port in Åland about 1947 and raced very rarely. She also had a cabin at that time. In 1968 Christer and Birger Liewendahl took over the yacht, which had been laid up for 5 * years. Up until 1977 she competed mainly against the L-14 Anja. In 1977-8 she was renovated with a.o. a new teak deck and a new cabin. In 1981 Jolanda participated in the Helsingfors regatta, where in a field of 15 Sixes she came among the 5 best ones. In the international against Sweden she won over Alibaba II. Jolanda has at her best come 4th altogether in the unofficial Nordic championships among 15 to 20 starting Sixes, and in fresh winds been able to beat her competitors.

In 1993 Jolanda was flushed and the sheer was restored and at the same time she became considerably lighter. In 1993 she got a new lead keel, which has now become 270 kg lighter. Jolanda was classed in Lloyd's Register of Yachts in 1936 and 1939. Gunnar J Stenbäck, the well-known Six-Metre constructor, was supervisor when she was built.

Jolanda is in very good condition and has been spared from a lot of black spots in her hull thanks to not having had an iron frame. The deck is laid with Oregon pine with Honduras mahogany in edgings and plank-sheer. The hull is completely soaked in raw linseed oil and turpentine and the pine in the hull is beautifully pale under the painted surface. The 63-year old lady can look forward to the next sixty years with confidence and give her owner the privilege of sailing her.

Christer Liewendahl

In Swedish:
KORT HISTORIA OM JOLANDA.

Harry Wahl ritade Jolanda som sitt andra sexaprojekt efter L-1 Aglaja. Jolanda deltog i NJK:s regatta 1936 med ringa framgång. Hon förde endast fock medan de flesta andra deltagande sexor hade genua. Masten hade hon fått överta av Habanera som brunnit upp. Harry Wahl som styrde henne var redan då en gammal man, han dog 1940.

Jolanda var klassad i LLoyd´s Register of Yachts 1936 samt 1939. Som övervakningsman vid bygget av henne fungerade Gunnar J Stenbäck, känd sexakonstruktör.

Under kriget fick Jolanda splitter i skrovet efter ett bombanfall och masten förstördes samtidigt. Jolanda fick en ny hemmahamn på Åland kring 1947 och tävlade ytterst sparsamt. Hon var även ruffad vid den tiden.

1968 övertog Christer och Birger Liewendahl jakten som då stått på land i 5 1/2 år. Fram till 1977 tävlade hon främst mot L-14 Anja. 1977-8 renoverades hon med bl.a. nytt däck i teak och en ny ruff. 1981 deltog i Helsingfors regattan i ett fält om 15 sexor vart hon bland de 5 bästa.
I landskampen mot Sverige vann hon över Alibaba II. Jolanda har som bäst vid de inofficiella nordiska mästerskapen blivit 4:de sammanlagt bland 15 till 20 startande sexor, och i friska vindar kunnat vinna över sina medtävlare.

1993 var Jolanda fluschad och språnget återställdes samtidigt lättades hon avsevärt. 1993 fick hon ny blyköl som nu har fråntagits sammanlagt 270 kg.

Jolanda är i mycket bra skick och har klarat sig från att en massa svarta fläckar i bottnen tack vare att hon inte har haft järnspant. Däcket är lagt i oregon pine med honduras mahogny i sargar och skarndäck. Skrovet är fullständigt indränkt med bl.a. rå linolja och terpentin och furun i skrovet är vackert ljus under den målade ytan. Den sextiotreåriga ladyn kan se fram emot kommande sextioåriga liv med tillförsikt och ge sin ägare förmånen att få segla henne.

Christer Liewendahl

Siirry sivun alkuun

FIN-39 Jolanda

Seura BS
Rakennusvuosi 1936
Suunnittelija Harry Wahl
Veistämö Lemposaari såg, Wiborg
Ensimmäinen omistaja Harry Wahl

Pituus11.51
Leveys2.06
Vesilinja7.19
Paino4120
Purjepinta-ala42.3

Omistajat Aminoff, Ek, Sandström, Strandell / tom.ek@kolumbus

FIN-39 KUVAT
 

RANKING 2016 final

1 Sara af Hangö 76

2 Off Course 67

2 Djinn 67

4 May Be VI 66

5 Astree III 53

5 Fridolin 53

7 Wire 47

8 TOY 46

9 Antje 42

10 Jolanda 38

11 JOY 35

12 Raili 32

13 Elinore 30

14 Mariana 29

15 May Be IV 24

16 Marianne 16

17 Borée II 15

18 Victoria 8

19 Puckie 7

20 Arneta 4

20 Silene 4

20 Lisbeth V 4

23 Antinea 3

 

Katso kaikki