Suomenlahden Puuveneilijät ry myöntää vuosittain Pro Puuvene -palkinnon suomalaisen puuvenekulttuurin edistämisestä. Henrik Andersin on puuveneiden vannoutunut ystävä, joka on monin tavoin edistänyt suomalaisen puuvenepurjehduksen asemaa ja rikastuttanut suomalaista puuvenekantaa.
- Andersin on perustanut Kotkaan Suomen Puuvenekeskuksen ja rakennuttanut sinne yhden maailman nykyaikaisimmista puuveneveistämöistä. Veistämötiloissa yleisöllä on mahdollisuus seurata veneiden rakentamista ja korjaamista yleisöparvelta käsin. Lisäksi puuvenekeskuksessa on mm. näyttelytiloja ja kahvila. Andersin on myös puuvenekeskuksessa toimivan Red Sky Craft -veistämön hallituksen puheenjohtaja.
- Henrik Andersin omistaa useita 6mR -luokan kilpaveneitä ja hän on toiminut aktiivisesti purjehduksen luottamustehtävissä, muun muassa Suomen 6 mR -liiton hallituksen puheenjohtajana sekä kansainvälisen International Six Metre Association ISMA:n varapuheenjohtajana.
- Tänä vuonna Kotkassa valmistuu Henrik Andersinin mittavin entisöintiprojekti kun hänen omistama vuonna 1937 valmistunut ja Charles E. Nicholsonin 21 metriä pitkä ja noin 25,5, tonnia painava 12 mR -luokan Blue Marlin lasketaan jälleen vesille. Blue Marlin on maailmanlaajuisestikin merkittävä alus ja tällä hetkellä ainoa laatuaan Suomessa. Uuden elämän antaminen Blue Marlinille on mittaamattoman arvokas kulttuuriteko.
Palkinnon tarkemmat perustelut ilmenevät liitteenä olevasta lehdistötiedotteesta.
6mr 9.6.2014
1 | FIN 80 | Astrée III | NJK | 36 |
2 | FIN 74 | Lisbeth V | NJK | 29 |
3 | FIN 12 | Fridolin | NJK | 27 |
4 | FIN 49 | Sara af Hangö | HSF/NJK | 24 |
5 | FIN 23 | Merenneito II | ÅSS | 23 |
6 | FIN 39 | Jolanda | BS | 20 |
7 | L35 | Elinore | VVK | 16 |
8 | FIN 51 | May Be VI | NJK | 15 |
9 | FIN 43 | Wire | MP/NJK | 15 |
10 | FIN 44 | TOY | ISS | 9 |
11 | FIN 60 | Offcourse | HSK | 9 |
12 | FIN 36 | Joy | HSS | 9 |
13 | FIN 67 | Djinn | NJK | 8 |
14 | FIN 30 | Raili | HSS | 5 |
15 | FIN 38 | Mariana | NJK | 3 |
16 | FIN66 | Bambi | NJK | 2 |
17 | FIN 64 | Emzia | SPS | 2 |