Djinn vie kakkoslähdön
Iltapäivän aikana kiihtynyt pohjoisen puoleinen tuuli vaati veronsa. Suomalaiset hyvin kärjen vauhdissa molemmissa luokissa. Kuningas Juan Carlos luovutti veneensä peräsimen kokeneelle Pedro Camposille.
Valmistelut, muodollisuudet ja pitkä odotus vaihtui vihdoinkin toiminnaksi, kun yli 50 kuutosluokan veneen laivue suuntasi maanantaiaamuna merelle Hangon eteläpuolelle. Päivän ensimmäinen startti tapahtui pikkuhiljaa yltyneessä ja länteen kääntyneessä luoteistuulessa. Olosuhteet olivat jokseenkin täydelliset niin kilpailijoiden kuin poikkeuksellisen sankan katsojavenejoukonkin kannalta.
Henrik Andersin modernin luokan kakkosena
Modernin luokan 15 venettä pääsi matkaan ensimmäisellä yrittämällä, ja joukko purjehti varsin tasaisen ja jännittävän avauslähdön. Sveitsiläisvene Junior, joka kuuluu luokkansa ehdottomiin ennakkosuosikkeihin, otti avauslähdön voiton kokeneen Philippe Durrin komennossa. Kakkoseksi purjehti niin ikään Sveitsiä edustava, mutta ruotsalaislähtöinen Hugo Stenbeck Sophie Racing -tiiminsä kanssa. Suomalaisittain Henrik Andersinin Evelina aloitti MM-urakkansa hienosti sijoittumalla tasaisessa rintamassa kolmanneksi.
Kuningas huilasi avauspäivän, suomalaiset hyvässä vauhdissa klassikoissa
Klassikkoluokan ensimmäinen lähtö saatiin liikkeelle vasta toisella yrittämällä, kun ensimmäisellä yrityksellä liian moni ampaisi matkaan ennen starttipistoolia. Vaisuhkosti harjoituspurjehduksissa esiintynyt Joy Kari Loukola peräsimessään kiersi ensimmäisen ylämerkin hienossa johtoasemassa ja perässä seurasi Henrik Lundbergin kipparoima Fridolin. Puolustava maailmanmestari ja regatan suurin ennakkosuosikki, kuningas Juan Carlosin harjoituslähdöissä ohjaama Bribon ohitti kuitenkin suomalaiset ja vei ensimmäise lähdön nimiinsä. Ruorissa nähtiin tänään kivenkova ammattipurjehtija, 64-vuotias Pedro Campos, joka on toiminut johtotehtävissä useissa Volvo Ocean Race ja America´s Cup -projekteissakin. Joyn ote johtopaikasta kirposi osakilpailun edessä ja maalissa venekunnan oli tyytyminen seitsemänteen sijaan. Espanjalaisten vanavedessä hienosti kakkoseksi purjehti ahvenanmaalainen Lundberg miehistöineen ja kolmossijalle kiilasi vain päiviä ennen regatan alkua Astree -veneensä täysremontista saanut Ossi Paija.
Modernien kakkoslähtö Portugaliin
Modernien veneiden kakkoslähdössä päästiin jälleen liikkeelle ilman varaslähtöjä. Andersin, jonka miehistössä purjehtivat kokeneet Theis Palm, Robert Nyberg, Allan Savolainen ja Jacob Granqvist, paransi avauslähdöstä vielä pykälällä sijoittuen kakkoseksi. Kun avauslähdön voittanut sveitsiläisvene Junior oli Andersinin perässä kolmantena, lähtevät nämä kaksi venekuntaa toiseen päivään sijoilta yksi ja kaksi, sveitsiläisten yhden pisteen johdossa. Kakkoslähdön voiton modernissa luokassa vei portugalilaisvene Seljm, ruorissaan Monteiro De Barros.
Hankö III:n päivä päättyi rikihaveriin
Klassikkojen päivä jopa 12 sekuntimetriin kiihtyneessä läntisen puoleisessa tuulessa päättyi dramaattisiin loppuhuipentumiin. Koko lähdön johtanut Henrik Tenströmin kipparoima ja Hangö Segelförening´iä edustava Sara af Hangö sai viimeiselle myötätuuliosuudelle niskaansa Kalle Pihlin ohjaaman Djinnin, joka broachasi (kaatui kyljelleen) juuri ennen maalilinjaa, kun Tenströmin miehistö pakotti takaa-ajajansa vaikeaan asemaan. Tenströmin miehistön riemu oli kuitenkin lyhytaikainen, sillä heidät oli lähtöhetkellä nähty aavistuksen lähtölinjan väärällä puolella, jonka seurauksena upea lähtövoitto muuttui kirveleväksi varaslähdöksi. Niinpä Pihl ja miehistönsä Tusse Tallberg, Thomas Castrén, Oscar Andersin ja Hema Virkkunen veivät päivän päätöslähdön nimiinsä. Djinn jatkaa regattaa kakkospäivään erinomaiselta kakkossijalta, kun klassikkojen MM-regatan johtoasemaa pitää otteessaan Lundberg ja Fridolinin huippukokenut miehistö ja luokan vuoden 2013 maailmanmestarisikermä, Tom Borenius, Peter Åstrand, Johan Gärkman sekä Peter Tenström. Kolmannella sijalla avauspäivän jälkeen on Saksan Thomas Kuhmann Hankö III-veneellään, jonka päivän saldoksi tuli upeat sijat neljä ja viisi, mutta myös dramaattinen maston katkeaminen heti toisen osakilpailun maaliintulon jälkeen. Tätä kirjoitettaessa oli vielä epäselvää, onnistuuko saksalaisvene korjaamaan katkenneen mastonsa tai saamaan korvaavan vanhan tilalle.
Kuvat: Erik Lähteenmäki / Sailpix
Eero Lehtinen 040-1682212 / eero.lehtinen@ruissalontelakka.fi
6mr 5.8.2019
1 | FIN 80 | Astrée III | NJK | 36 |
2 | FIN 74 | Lisbeth V | NJK | 29 |
3 | FIN 12 | Fridolin | NJK | 27 |
4 | FIN 49 | Sara af Hangö | HSF/NJK | 24 |
5 | FIN 23 | Merenneito II | ÅSS | 23 |
6 | FIN 39 | Jolanda | BS | 20 |
7 | L35 | Elinore | VVK | 16 |
8 | FIN 51 | May Be VI | NJK | 15 |
9 | FIN 43 | Wire | MP/NJK | 15 |
10 | FIN 44 | TOY | ISS | 9 |
11 | FIN 60 | Offcourse | HSK | 9 |
12 | FIN 36 | Joy | HSS | 9 |
13 | FIN 67 | Djinn | NJK | 8 |
14 | FIN 30 | Raili | HSS | 5 |
15 | FIN 38 | Mariana | NJK | 3 |
16 | FIN66 | Bambi | NJK | 2 |
17 | FIN 64 | Emzia | SPS | 2 |