Mittauspäällikön tilaston mukaan alkavalla kaudella on vain viidellä veneellä voimassa oleva mittakirja. Käytännössä ne ovat vain niiden veneiden, jotka ovat osallistuneet arvokisoihin parin viime vuoden aikana. Vuoden 2019 Hangon kisoihin uusittujen mittakirjojen neljän vuoden voimassaoloaika on nyt mennyt umpeen. Lisäksi luokkasääntöön on tullut muutos, joka edellyttää toimia useimmilta veneiltä. Sääntöjen mukaan vene pitää mitata uudestaan omistajan vaihtuessa ja peruskorjausten jälkeen. Maalattuja mittamerkkejäkin on monesti jäänyt uusien maalikerrosten alle peittoon. Lopulta kilpailun järjestäjä päättää, saako vanhentuneella mittakirjalla osallistua, mutta luokkaliitto kannustaa vahvasti veneen omistajia hoitamaan paperiasiat kuntoon.
Suuri osa fleetiä hyödyntää luokkasäännön Appendix A:ta, joka sallii klassikoille 50 mm toleranssin kelluvuudessa verrattuna veneen alkuperäiseen. Koska toleranssia huomattiin myös käytettävän väärin, muutettiin Appendix A:ta sen estämiseksi. Aiemmin piti keskiveneen kohdalla olevan kelluntamerkin yläpuolella olla toinen kolmio. Nyt pitää todellinen varalaita mitata ja asettaa uusi kolmio nykyiseen kelluntatasoon. Uuteen mittakirjaan tulee maininta siitä, että Appendix A on käytössä ja nykyinen varalaita mittamerkin kohdalla merkitään.
Toimenpiteet
Kaikkien klassisten veneiden, joiden mittakirja on päivätty 2019 tai aiemmin kellunta pitää mitata. Mittausta varten tulee veneen olla mittaustrimmissä. Siis riki paikoillaan, isopurje, suurin genoa, spinnu ja ankkuri maston luona, kaikki muu on poistettuna veneestä. Jos vene kelluu alkuperäisen mittamerkin mukaan, ei enempiä tarvita, eikä uuteen mittakirjaan tule mainintaa Appendix A:sta. Useimmat vanhat veneet kelluvat hieman perällään, mutta kohtuullinen poikkeama vesilinjan mittamerkeistä sallitaan. Jos keskiveneen mittamerkki on osittain upoksissa, varalaita mitataan. Koska toisen kolmion asettaminen vaatisi käytännössä veneen nostamisen, ei sen asettamista ensi vaiheessa vaadita kotimaan kisoissa. Mittaus tietenkin vaatii lähes tyynet olosuhteet ja hieman tilaa veneen ympärillä.
Miten edetä
Alkukauden regatoihin pyritään saamaan mittamies tai pari paikalle. Jos olosuhteet sallivat, saadaan kaikki osallistuvat veneet mitattua, kun auttavia käsiäkin on tarjolla. Vielä parempi, jos asia hoidetaan jo aiemmin. Vesillelaskun jälkeen veneet ovat luonnostaan tyhjiä ja helposti saatavissa mittauskuntoon. Alla on luettelo kuutosten mittamiehistä, täydellinen luettelo löytyy SPV:n sivuilta. Paitsi kellunta, pitää myös uudet purjeet mitata. Jos arvokisoihin on lähdössä, mukaan lukien tulevat vuoden 2027 Helsingin MM:t, pitää purjeissa olla ISMA:n tarrakin. Jos hukkuneet mittamerkit pitää asemoida uudestaan, tarvitaan telakalla hieman tilaa veneen ympärillä ja veneen täytyy olla tunkattavissa kellunta-asentoonsa.
Mittakirjaprosessista
Mittaamisen ja mittakirjan kirjoituksen prosessi on monille jäänyt hämäräksi, kun kaikki oli käytännössä pitkään yhden henkilön varassa. Prosessi on kuitenkin varsin tarkkaan säädelty WS:n, ISMA:n sekä SPV:n taholta. Ensin omistaja tilaa mittamiehen tekemään tarvittavat mittaukset. Sen jälkeen mittamies kirjoittaa mittakirjan ja toimittaa sen eteenpäin mittauspäällikölle. SPV:n nimittämä mittauspäällikkö on WS:n vaatima MNA, eli Member National Authority, jonka allekirjoittaa ja leimaa mittakirjan. Mittakirja on voimassa vasta, kun siinä on MNA:n signeeraus. Paljolti kansallisten ja henkilökohtaisten kiistojen takia ISMA on tiukentanut kantaansa mittakirjojen hyväksynnän prosessin oikeellisuudessa.
Mittauspäällikkö, köliveneet
Matti Muoniovaara M 39 matti.muoniovaara(at)saunalahti.fi 050 382 8940
6 metre
Matti Muoniovaara M 39 matti.muoniovaara(at)saunalahti.fi 050 382 8940
Heikki Hämäläinen MP 81 heikki(at)geopros.fi 040 042 4816
Tom Jacoby HSS 82 tom.jacoby(at)luksia.fi 040 510 2606
Max Nordlund HUS 83 max(at)wileniusbatvarv.fi 044 561 3531
Arvo Paukkunen HSS 84 arvosoft(at)hotmail.com 045 885 4888
Mikael Vaherjoki HSS 85 miku(at)venetohtori.fi 044 532 2905
Chris Winter (sails) TP 52 chris(at)cwsc.fi 040 735 8470
Edellisten lisäksi uusina vielä vailla virallista hyväksyntää:
Kimmo Viljamaa (Helsinki) +358505771117
Niilo Olander(Turku) +358400310276
6mr 24.4.2024
1 | FIN 80 | Astrée III | NJK | 36 |
2 | FIN 74 | Lisbeth V | NJK | 29 |
3 | FIN 12 | Fridolin | NJK | 27 |
4 | FIN 49 | Sara af Hangö | HSF/NJK | 24 |
5 | FIN 23 | Merenneito II | ÅSS | 23 |
6 | FIN 39 | Jolanda | BS | 20 |
7 | L35 | Elinore | VVK | 16 |
8 | FIN 51 | May Be VI | NJK | 15 |
9 | FIN 43 | Wire | MP/NJK | 15 |
10 | FIN 44 | TOY | ISS | 9 |
11 | FIN 60 | Offcourse | HSK | 9 |
12 | FIN 36 | Joy | HSS | 9 |
13 | FIN 67 | Djinn | NJK | 8 |
14 | FIN 30 | Raili | HSS | 5 |
15 | FIN 38 | Mariana | NJK | 3 |
16 | FIN66 | Bambi | NJK | 2 |
17 | FIN 64 | Emzia | SPS | 2 |