Antje (Gustel VIII, Esther)
Antjen tarina alkaa jo vuodesta 1937, kun Deutsche Segelverband päätti vahvistaa maan mainetta purjehdusmaana ja lähti kehittämään uusia saksalaisia kuutosia 1940 Helsingin olympialaisiin. Erityisesti rungon ominaisuuksia päätettiin parantaa. Mallia otettiin 1936 olympialaisiin osallistuneesta G25 Gustelista (sijalla 6.). Asian vakavuutta kuvaa myös se että vuonna 1938 tehtiin kaikessa hiljaisuudessa mallikokeita Hamburgischen Schiffbau-Versuchanstalt:ssa. Kolmen eri suunnittelijan malleja kokeiltiin ja parhaaksi todetun Wilken kanssa kehittämistä jatkettiin. Mm. Abekin & Rasmussenin malli oli uittokokeissa Wilken mallia huonompi. Uittokokeiden perusteella päädyttiin malliin, joka on ollut Gustel VIIIn (Nykyisen Antjen) perustana.
Vene valmistui vuoden 1939 Kieler Wocheniin. Se osallistui Kultapokaaliin nimellä Gustel VIII. Sijoitus oli toinen heti legendaarisen amerikkalaisen Goosen jälkeen. Veneen ollessa paras eurooppalainen vene se herätti ansaittua huomiota. Menestys jatkui Suomi-viikolla, Reichskanzler palkinnolla ja Saksan mestaruudella. Kaikki merkit hyvään menestykseen 1940 Olympialaisissa olivat siis olemassa. Maailmanpolitikka sotki sitten kuviot.
Kuin ihmeen kaupalla vene säilyi sodan ajan Saksassa. Vuoden 1952 jälkeen vene on ollut Bodenseellä, josta se tuotiin Suomeen helmikuussa 2014. Nykyisin vene seilaa HSS:ssä purjenumerolla FIN77 ja veneen nimi on ollut vuodesta 1982 Antje.
Nina Jacoby
Antje (Gustel VIII, Esther)
The story of FIN77 Antje starts from 1937 when German Sailing association decided to strengthen the nations sail reputation even in six meter class. The goal was 1940 Olympic games in Helsinki. As a base model they choose 6mR G25 Gustel which had participated in 1936 Olympics and finished the 6th. Design work was done very thoroughly with "secret" modeling tests at Hamburgischen Schiffbau-Versuchanstalt (institution for ship building testing) at 1938. Three models from different designers were tested and it was decided to continue with Mr Wilke‘s model. Results of Wilke´s model were even better than the ones from Abekin & Rasmussen´s model.
The boat was built with name Gustel VIII (G39) and participated Kieler Woche 1939. It attracted international attention in Helsinki finishing second at The Scandinavian Gold Cup race - right after the legendary American Goose. On her first summer Gustel VIII won also Reichskanzler price in Germany and was German champion in 1939. Thereby all signs for success at Olympics were seen. But history changed and 1940 olympics were not held.
It is unclear how Gustel VIII managed untouched through the Second World War but it showed up at Bodensee on year 1952. In February 2014 it was brought to Helsinki to Helsingfors Segel Sällskap (HSS) and sails under sailnumber FIN77. The name of the boat has been Antje since 1982.
by Nina Jacoby
Seura HSS
Rakennusvuosi 1939
Suunnittelija B. Wilke
Veistämö B. Wilke, Kiel
Ensimmäinen omistaja Theodor „Thomi“ Thomsen, A.S.V. Kiel
Pituus | 10,88 m |
Leveys | 1,82 m |
Vesilinja | |
Paino | 4,2 t |
Purjepinta-ala | 43,6 m2 |
Omistajat Nina ja Tom Jacoby
1 | FIN 80 | Astrée III | NJK | 36 |
2 | FIN 74 | Lisbeth V | NJK | 29 |
3 | FIN 12 | Fridolin | NJK | 27 |
4 | FIN 49 | Sara af Hangö | HSF/NJK | 24 |
5 | FIN 23 | Merenneito II | ÅSS | 23 |
6 | FIN 39 | Jolanda | BS | 20 |
7 | L35 | Elinore | VVK | 16 |
8 | FIN 51 | May Be VI | NJK | 15 |
9 | FIN 43 | Wire | MP/NJK | 15 |
10 | FIN 44 | TOY | ISS | 9 |
11 | FIN 60 | Offcourse | HSK | 9 |
12 | FIN 36 | Joy | HSS | 9 |
13 | FIN 67 | Djinn | NJK | 8 |
14 | FIN 30 | Raili | HSS | 5 |
15 | FIN 38 | Mariana | NJK | 3 |
16 | FIN66 | Bambi | NJK | 2 |
17 | FIN 64 | Emzia | SPS | 2 |