Astrée III on yksi nuorimmista klassisista 6mR-veneistä maailmassa. Bjarne Aas suunnitteli veneen 1959 ja se oli hänen viimeinen 6mR-tyypin vene. Veneen linjat pohjautuivat Yam Sing 6mR-piirustuksiin pienin rakenteellisin muutoksin. Vene vietti ensimmäisen vuosisadan puolikkaan lämpöisellä Välimerellä odottaen lähinnä sitä, että joku purjehtisi hänellä. Nyt kesällä 2014 tuo odotus palkittiin, kun Astrée III pääsi kilpailemaan maailman kovinta 6mR-laivuetta vastaan Suomessa.
Bjarne Aas, oli varsin tuottelias ja menestyksekäs Norjalainen veneensuunnittelija ja rakentaja. Aas suunnitteli ensimmäisen kuutosensa vuonna 1914 ja viimeisen, Astrée III, 45 vuotta myöhemmin vuonna 1959. Tänä aikana hän suunnitteli yhteensä 55 venettä 6mR-luokkaan - kolmannen (viimeisen) säännön klassikkoveneitä hän suunnitteli yhteensä 24 kpl ollen suosituin suunnittelija ko. säännön kaudelle. Hänen suunnittelemillaan kuutosilla on voitettu yksi Olympiakulta ja kolme hopeaa, Kultapokaali viisi kertaa, One Ton Cup neljä kertaa. Aas on suunnitellut myös lukuisia muita veneitä, kuten yli 40 5.5m, seitsemän kasia, kaksi 12mR-venettä, lukuisia avomeriveneitä ja yksityyppiveneitä (297 venettä rakennettu) sekä Viking-veneitä.
Pierre Bigar (omistaja 1959 - 1964) oli Sveitsiläinen purjehdusharrastaja jolla on ollut useita metriveneitä sekä Sveitsissä että Ranskassa:
- 6mR Borée, Z / Francois Camatte 1929
- 6mR Borée II , Z 22 / Bjarne Aas 1937
- 6mR Borée III, Z 31 / Bjarne Aas 1950
- 6mR Astrée II, Z 44 / Bjarne Aas 1951
- 6mR Astrée III, Z 46 / Bjarne Aas 1959
- 6mR Borée IV, Z 47 / Sparkman & Stephens 1963
- 5.5m Borée V, Z 59 / Bjarne Aas 1963
Pierre Bigarin tilaamista veneistä kolme on Suomessa, Borée II,
Borée IV ja Astrée III. Astrée III:lla Bigar ehti kilpailla vain muutaman vuoden
ajan. Astrée III taisteli usein Tore
Holmin piirtämää Maybe VIII venettä vastaan. Maybe VIII oli aikansa voitokkain
vene voittaen One Ton Cupin neljä kertaa peräkkäin. Kahdeksasta kohtaamisesta Astrée III:lla
voitettiin kolme kertaa.
Pierren poika Claude Bigar voitti 5.5m luokan maailmanmestaruuden vuonna 1972 Alphée VI veneellä.
ASTRÉE III KILPAILUTULOKSIA
One Ton Cup 1959 - 4/4, 1961 - 3/4
Regates Printemps 1959 - 1/9, 1960 - 2/7, 1961 - 3/4, 1962 -
2/4
Regates Royales 1960 - 1/3, 1962 - 1/4, 1964 - 1/3
Florence J. Gould, (veneen omistaja 1964 - 1983) sai Astrée III testamentattuna Pierre Bigarilta. Rouva Gould oli tunnettu Amerikkalainen taiteiden kerääjä Ranskassa. Hän perusti ja omisti mm lukuisia viiden tähden hotelleja ja Casinoja Ranskan Rivieralla. Hänen omaisuus huutokaupattiin 1983 hänen kuolemansa jälkeen ja mm hänen korujen myynnistä tuli historian siihen saakka suurin yksityiskokoelman huutokauppa. Tiedossa olevat kilpailut, kapteenina H. Dunan:
Regates Royales 1980 - 7/11
Spring cup Cannes 1981 - 1 /4
Mr. Moreuil (veneen omistaja 1983 - 2000). Florence Gould testamenttasi Astrée III:n Herra Moreuilille joka vei veneen Korsikalle. Hän antoi veneelle nimeksi Elan II ja vene sai purjenumeron F46.
6mR Hundred Years of Racing kirjan mukaan vene osallistui 1985 vuoden MM-kilpailuihin Cannesissa Elan II nimellä ollen nopein ranskalaisista veneistä.
Jacques Guillaume (veneen omistaja 2000 - 2013), osti veneen Korsikalta ja kuljetti veneen takaisin Cannesiin jossa veneelle tehtiin mittava kunnostus. Jacques on laivaston sukeltaja upseeri ja eläkkeellä jäätyään keskittynyt hummerien sukeltamiseen. Hän hankki veneeseen uudet purjeet 2009 vuoden Cannesin regattaan jossa vene kohtasi 1933 vuoden Midinetten. Välimeren fliitti oli kuitenkin suurilta osin kadonnut eikä kilpailuja löytynyt.
Regates Royales 2009 - 1/2
...
6mR ASTRÉE III, F46
(ex Z46)
Valmistettu 1959, Fredrikstad, Norja
Vene on rakennettu ilman metallikaaria ja niittejä, tyystin liimaamalla ja ruuveilla. Tästä johtuen vene on sisältä varsin kaunis ja laudoitus on hyvässä kunnossa. Osaltaan liimatut lautaliitokset ovat irronneet ja niitä on korjattu tarpeen mukaan. Veneessä on yhä alkuperäinen alumiinimasto eikä sitä olla näillä näkymin uusimassa. Veneen kansi on vaihdettu 2000 luvulla alkuperäisten piirustusten mukaisesti. Alkuperäiset vinssi vaihdettiin kaudelle 2014 uusiin vinsseihin. Lisäksi perästeevi korjattiin ja veneen vedenyläpuolista osaa rimoitettiin. Veneeseen asennettiin myös kilpaheloitus.
Veneen kunnostuksessa seuraavaksi on vuorossa pohjan alimpien lautojen ja rikkoutuneiden kaarien vaihto sekä tarvittavat rimoituksen vesilinjassa sekä sen alapuolella.
Kilpailut 2014 ja jatkosuunnitelmat
Astrée III osallistui kaudella 2014 jälleen kilpailuihin ja osoittautui ennakoidusti varsin nopeaksi veneeksi. Kautta vaivasi hieman myöhäinen kauden aloitus, varusteiden rikkoontuminen ja tietysti uudessa veneessä oli paljon opittavaakin. Kaudella 2014 veneellä kilpaili Ossi Paija, Patrick Frisk, Juhana Vaurio, Sam Fagerlund, Reijo Pentikäinen, Max Nordlund, Nilla Möller, Wilhelm Sjöberg ja Timo Heinaro.
Tulokset kaudella 2014 lähdöissä:
Helsinki regatta 1 - 12/17
Helsinki regatta 2 - 12/17
Hanko 1 - 11/16
SM 1 - 17/23
SM 3 - 14/23
SM 4 - 21/23
SM 5 - 16/23
SM 6 - 11/2
Sinebrychoff 1 - 4
/ 15
Sinebrychoff 2 - 10/15
Sinebrychoff 3 - 2
/ 15
Musto 1 - 3
/ 10
Musto 2 - 5
/ 10
Musto 3 - 5
/ 10
Musto 4 - 5
/ 10
Kaudelle 2015 veneen pohja kunnostetaan, jotta vene pääsee lempinimestään eroon:) Lisäksi hankitaan uusia purjeita ja jatketaan veneen trimmaamista yhä kovempaan vauhtiin. Tavoitteena on vapauttaa veneen ja tiimin täysi potentiaali ja taistella yhä paremmista sijoituksista.
Kausi 2015
Kesä 2015 lähti liikkeelle varsin hyvin ja suunta fliitissä oli jatkuvasti ylös päin. Astrée taisteli jatkuvasti kärkikastissa ja alkoi loppukaudesta ottamaan ensimmäisiä lähtövoittoja. Kruununa oli Sinebrychoff Challange regatan voitto, joka kuitenkin kääntyi kirvelevään tappioon Sara af Hangoa vastaan kun itse cupista taisteltiin. Kokonaisuudessaan kausi oli kuitenkin ehjä ja varsin nautinnollinen.
R regatta 13/18
Helsinki regatta 5/13
Andö 2/8
Hangon regatta 7/19
SM 7/18
Shampanja 2/7
Sinebrychoff Challenger 1/12
Sinebrychoff Cup 2/2
BS 3/14
Kaudelle 2016 veneen kunnostusta jatketaan yhä - tavoitteena on saada veneen jäykkyys nostettua kilpasiskojen tasolle.
Kausi 2018
Kauden tulokset olivat varsin tasaista suorittamista fliitin top 5 veneen joukossa. Lähtövoitot antoivat odottaa aina Euroopan Mestaruuspurjehdusten toiseksi viimeiseen lähtöön joka tuntuikin sitten todella hienolta. Kausi oli kokonaisuudessaan erinomainen ja kesä lämmin. Tuloksina oli Ranking sarjan voitto ja Euroopanmestaruus pronssi.
Kausi 2019
Astreelle tehtiin iso rempontti EM kisojen jälkeen Suomen MM kilpailuja ajatellen. Lopulta vene valmistui juuri ennen Hangon harjoituspurjehduksia ja pikkuvikoja korjattiin aina ensimmäiseen kislähtöön asti. Lopputuloksena Astree purjehti MM pronssille ja olimme hyvin tyytyväisiä tulokseen. Lisäksi Astree voitti Suomen rankingin toisen kerran putkeen.
Kausi 2020
Bjarne Aas suunnitteli veneen 1959 ja se oli hänen viimeinen 6mR-tyypin vene. Veneen linjat pohjautuivat Yam Sing 6mR-piirustuksiin pienin rakenteellisin muutoksin. Vene vietti ensimmäisen vuosisadan puolikkaan lämpöisellä Välimerellä odottaen lähinnä sitä, että joku purjehtisi hänellä. Nyt kesällä 2014 tuo odotus palkittiin, kun Astrée III pääsi kilpailemaan maailman kovinta 6mR-laivuetta vastaan Suomessa.
Bjarne Aas, oli varsin tuottelias ja menestyksekäs Norjalainen veneensuunnittelija ja rakentaja. Aas suunnitteli ensimmäisen kuutosensa vuonna 1914 ja viimeisen, Astrée III, 45 vuotta myöhemmin vuonna 1959. Tänä aikana hän suunnitteli yhteensä 55 venettä 6mR-luokkaan - kolmannen (viimeisen) säännön klassikkoveneitä hän suunnitteli yhteensä 24 kpl ollen suosituin suunnittelija ko. säännön kaudelle. Hänen suunnittelemillaan kuutosilla on voitettu yksi Olympiakulta ja kolme hopeaa, Kultapokaali viisi kertaa, One Ton Cup neljä kertaa. Aas on suunnitellut myös lukuisia muita veneitä, kuten yli 40 5.5m, seitsemän kasia, kaksi 12mR-venettä, lukuisia avomeriveneitä ja yksityyppiveneitä (297 venettä rakennettu) sekä Viking-veneitä.
Pierre Bigar (omistaja 1959 - 1964) oli Sveitsiläinen purjehdusharrastaja jolla on ollut useita metriveneitä sekä Sveitsissä että Ranskassa:
- 6mR Borée, Z / Francois Camatte 1929
- 6mR Borée II , Z 22 / Bjarne Aas 1937
- 6mR Borée III, Z 31 / Bjarne Aas 1950
- 6mR Astrée II, Z 44 / Bjarne Aas 1951
- 6mR Astrée III, Z 46 / Bjarne Aas 1959
- 6mR Borée IV, Z 47 / Sparkman & Stephens 1963
- 5.5m Borée V, Z 59 / Bjarne Aas 1963
Pierre Bigarin tilaamista veneistä kolme on Suomessa, Borée II, Borée IV ja Astrée III. Astrée III:lla Bigar ehti kilpailla vain muutaman vuoden ajan. Astrée III taisteli usein Tore Holmin piirtämää Maybe VIII venettä vastaan. Maybe VIII oli aikansa voitokkain vene voittaen One Ton Cupin neljä kertaa peräkkäin. Kahdeksasta kohtaamisesta Astrée III:lla voitettiin kolme kertaa.
Pierren poika Claude Bigar voitti 5.5m luokan maailmanmestaruuden vuonna 1972 Alphée VI veneellä.
ASTRÉE III KILPAILUTULOKSIA
One Ton Cup 1959 - 4/4, 1961 - 3/4
Regates Printemps 1959 - 1/9, 1960 - 2/7, 1961 - 3/4, 1962 - 2/4
Regates Royales 1960 - 1/3, 1962 - 1/4, 1964 - 1/3
Florence J. Gould, (veneen omistaja 1964 - 1983) sai Astrée III testamentattuna Pierre Bigarilta. Rouva Gould oli tunnettu Amerikkalainen taiteiden kerääjä Ranskassa. Hän perusti ja omisti mm lukuisia viiden tähden hotelleja ja Casinoja Ranskan Rivieralla. Hänen omaisuus huutokaupattiin 1983 hänen kuolemansa jälkeen ja mm hänen korujen myynnistä tuli historian siihen saakka suurin yksityiskokoelman huutokauppa. Tiedossa olevat kilpailut, kapteenina H. Dunan:
Regates Royales 1980 - 7/11
Spring cup Cannes 1981 - 1 /4
Mr. Moreuil (veneen omistaja 1983 - 2000). Florence Gould testamenttasi Astrée III:n Herra Moreuilille joka vei veneen Korsikalle. Hän antoi veneelle nimeksi Elan II ja vene sai purjenumeron F46.
6mR Hundred Years of Racing kirjan mukaan vene osallistui 1985 vuoden MM-kilpailuihin Cannesissa Elan II nimellä ollen nopein ranskalaisista veneistä.
Jacques Guillaume (veneen omistaja 2000 - 2013), osti veneen Korsikalta ja kuljetti veneen takaisin Cannesiin jossa veneelle tehtiin mittava kunnostus. Jacques on laivaston sukeltaja upseeri ja eläkkeellä jäätyään keskittynyt hummerien sukeltamiseen. Hän hankki veneeseen uudet purjeet 2009 vuoden Cannesin regattaan jossa vene kohtasi 1933 vuoden Midinetten. Välimeren fliitti oli kuitenkin suurilta osin kadonnut eikä kilpailuja löytynyt.
Regates Royales 2009 - 1/2
...
6mR ASTRÉE III, F46 (ex Z46)
Valmistettu 1959, Fredrikstad, Norja
Vene on rakennettu ilman metallikaaria ja niittejä, tyystin liimaamalla ja ruuveilla. Tästä johtuen vene on sisältä varsin kaunis ja laudoitus on hyvässä kunnossa. Osaltaan liimatut lautaliitokset ovat irronneet ja niitä on korjattu tarpeen mukaan. Veneessä on yhä alkuperäinen alumiinimasto eikä sitä olla näillä näkymin uusimassa. Veneen kansi on vaihdettu 2000 luvulla alkuperäisten piirustusten mukaisesti. Alkuperäiset vinssi vaihdettiin kaudelle 2014 uusiin vinsseihin. Lisäksi perästeevi korjattiin ja veneen vedenyläpuolista osaa rimoitettiin. Veneeseen asennettiin myös kilpaheloitus.
Veneen kunnostuksessa seuraavaksi on vuorossa pohjan alimpien lautojen ja rikkoutuneiden kaarien vaihto sekä tarvittavat rimoituksen vesilinjassa sekä sen alapuolella.
Kilpailut 2014 ja jatkosuunnitelmat
Astrée III osallistui kaudella 2014 jälleen kilpailuihin ja osoittautui ennakoidusti varsin nopeaksi veneeksi. Kautta vaivasi hieman myöhäinen kauden aloitus, varusteiden rikkoontuminen ja tietysti uudessa veneessä oli paljon opittavaakin. Kaudella 2014 veneellä kilpaili Ossi Paija, Patrick Frisk, Juhana Vaurio, Sam Fagerlund, Reijo Pentikäinen, Max Nordlund, Nilla Möller, Wilhelm Sjöberg ja Timo Heinaro.
Tulokset kaudella 2014 lähdöissä:
Helsinki regatta 1 - 12/17
Helsinki regatta 2 - 12/17
Hanko 1 - 11/16
SM 1 - 17/23
SM 3 - 14/23
SM 4 - 21/23
SM 5 - 16/23
SM 6 - 11/2
Sinebrychoff 1 - 4 / 15
Sinebrychoff 2 - 10/15
Sinebrychoff 3 - 2 / 15
Musto 1 - 3 / 10
Musto 2 - 5 / 10
Musto 3 - 5 / 10
Musto 4 - 5 / 10
Kaudelle 2015 veneen pohja kunnostetaan, jotta vene pääsee lempinimestään eroon:) Lisäksi hankitaan uusia purjeita ja jatketaan veneen trimmaamista yhä kovempaan vauhtiin. Tavoitteena on vapauttaa veneen ja tiimin täysi potentiaali ja taistella yhä paremmista sijoituksista.
Kausi 2015
Kesä 2015 lähti liikkeelle varsin hyvin ja suunta fliitissä oli jatkuvasti ylös päin. Astrée taisteli jatkuvasti kärkikastissa ja alkoi loppukaudesta ottamaan ensimmäisiä lähtövoittoja. Kruununa oli Sinebrychoff Challange regatan voitto, joka kuitenkin kääntyi kirvelevään tappioon Sara af Hangoa vastaan kun itse cupista taisteltiin. Kokonaisuudessaan kausi oli kuitenkin ehjä ja varsin nautinnollinen.
R regatta 13/18
Helsinki regatta 5/13
Andö 2/8
Hangon regatta 7/19
SM 7/18
Shampanja 2/7
Sinebrychoff Challenger 1/12
Sinebrychoff Cup 2/2
BS 3/14
Kaudelle 2016 veneen kunnostusta jatketaan yhä - tavoitteena on saada veneen jäykkyys nostettua kilpasiskojen tasolle.
Kausi 2018
Kauden tulokset olivat varsin tasaista suorittamista fliitin top 5 veneen joukossa. Lähtövoitot antoivat odottaa aina Euroopan Mestaruuspurjehdusten toiseksi viimeiseen lähtöön joka tuntuikin sitten todella hienolta. Kausi oli kokonaisuudessaan erinomainen ja kesä lämmin. Tuloksina oli Ranking sarjan voitto ja Euroopanmestaruus pronssi.
Kausi 2019
Kausi 2021
Kausi 2022
Kausi 2023
Kausi sujui varsin mallikkaasti, kilpailuista tuli useita lähtövoittoja ja kokonaisvoittoja. Astree vei Hangon Regatan, Suomen Mestaruuden ja Viaporin Tuopin. Sinebrychoffissa päästiin haastamaan mutta Challangen vei Sara af Hanko.
Seura NJK
Rakennusvuosi 1959
Suunnittelija Bjarne Aas
Veistämö Fredrikstad
Ensimmäinen omistaja Pierre Bigar
Pituus | 10,918 |
Leveys | 1,870 |
Vesilinja | 7,260 |
Paino | 4288 |
Purjepinta-ala | 43,365 |
Omistajat Ossi Paija, Sam Fagerlund
1 | FIN 80 | Astrée III | NJK | 36 |
2 | FIN 74 | Lisbeth V | NJK | 29 |
3 | FIN 12 | Fridolin | NJK | 27 |
4 | FIN 49 | Sara af Hangö | HSF/NJK | 24 |
5 | FIN 23 | Merenneito II | ÅSS | 23 |
6 | FIN 39 | Jolanda | BS | 20 |
7 | L35 | Elinore | VVK | 16 |
8 | FIN 51 | May Be VI | NJK | 15 |
9 | FIN 43 | Wire | MP/NJK | 15 |
10 | FIN 44 | TOY | ISS | 9 |
11 | FIN 60 | Offcourse | HSK | 9 |
12 | FIN 36 | Joy | HSS | 9 |
13 | FIN 67 | Djinn | NJK | 8 |
14 | FIN 30 | Raili | HSS | 5 |
15 | FIN 38 | Mariana | NJK | 3 |
16 | FIN66 | Bambi | NJK | 2 |
17 | FIN 64 | Emzia | SPS | 2 |