Yngve Holm suunnitteli ja rakensi Topp:n itselleen vuonna 1930. Yngve kokeili ainakin kahdessa kuutosessaan omaperäisiä ratkaisuja. Topp oli aluksi toppirikattu ja vuonna 1928 rakennetussa Paradox:ssa taas oli poikkeavan lyhyet vesilinjan ylimenot. Yngve antoi veneilleen kokeilun ideaa kuvaavat nimet.

Yngve kilpaili Toppilla 30-luvun alussa ja sen mainittiin olleen Ruotsin menestynein kuutonen 30-luvun parina ensimmäisenä kesänä. Toppin kilpaura jäi kuitenkin lyhyeksi. Vuonna 1933 tuli uusi mittäsääntö ja samalla kiellettiin toppirikit. Topp ruffattin perheveneeksi jo 1934. Sen takia tai siitä huolimatta oli Topp Yngve Holmin perheessä erityisen pidetty. Yngven poika Ulf kirjoitti "Topp var min far Yngves och min mor Eugenies mest älskade båt".

Yngven nuorempi veli Tore oli venesuunnittelijana veljeään tunnetumpi. Tore oli insinöörikoulutuksen saanut toisin kuin Yngve. On arveltu, että ainakin joitakin Yngven suunnittelemia veneitä olisi tämän vuoksi laitettu Toren nimiin. Tukholman merimuseossa on paljon piirustuksia Torelta, mutta Yngven nimissä olevia piirustuksia ei ole museon tiedossa. Topp:sta on joitakin valokuvia ennen vuotta -34, joista näkee, että se on ollut kolmiaukkoinen jonka lisäksi siinä oli keulaluukku.

Lyhyen ja kunniakkaan kilpakauden ja Holmin perheen kesien jälkeen Topp oli huonommin pidettynä ja oli vaarassa jopa tuhoutua. Viimeiset parikymmentä vuotta Topp oli jälleen huolehtivan omistajan hallussa. Vuonna -89 vaihdettiin joitakin pohjan lautoja, -91 metalliset kölitukit ja -97 uusittiin kansi. Toppia varustettiin perheveneen mukavuuksin, siinä määrin kuin se kuutosessa on mahdollista. Kilpailuissakin Topp on aina aika-ajoin käynyt. Painava puumasto, tukevat kaapistot ja ruffi olivat hyviä syitä vaatimattomille sijoituksille.

Topp tuotiin Suomeen keväällä 2007, jonka jälkeen sitä on vähitellen muutettu takaisin kilpaveneeksi. Kesäksi 2008 hankittiin kolmanneksen kevyempi alumiinimasto ja purettiin kaapistot. Syksyllä 2008 aloitti Mika Louhivaara kannen muutostyöt. Ruffi purettiin ja kannesta tehtiin kaksiaukkoinen paikkaamalla muuten hyväkuntoinen tiikkikansi. Samalla vahvistettiin keulasteevin rasituksessa vuotavaa liitosta sisä- ja ulkopuolelta uudella puulla.

Siirry sivun alkuun

FIN-69 Topp

Seura HTPS
Rakennusvuosi 1930
Suunnittelija Yngve Holm
Veistämö Hästholmsvarvet, Lidingö
Ensimmäinen omistaja Yngve Holm

Pituus11.718
Leveys1.722
Vesilinja7.364
Paino
Purjepinta-ala43.787

Omistajat Nuutti Seppovaara / nuutti.seppovaara(at)tkk.fi

FIN-69 KUVAT
 

Ranking 2023

1FIN 80Astrée IIINJK36
2FIN 74Lisbeth VNJK29
3FIN 12FridolinNJK27
4FIN 49Sara af HangöHSF/NJK24
5FIN 23Merenneito IIÅSS23
6FIN 39JolandaBS20
7L35ElinoreVVK16
8FIN 51May Be VINJK15
9FIN 43WireMP/NJK15
10FIN 44TOYISS9
11FIN 60OffcourseHSK9
12FIN 36JoyHSS9
13FIN 67DjinnNJK8
14FIN 30RailiHSS5
15FIN 38MarianaNJK3
16FIN66BambiNJK2
17FIN 64EmziaSPS2

Katso kaikki